Mercimeğin Faydaları Nelerdir?

Mercimeğin faydaları


Mercimek, bitkisel besin kaynakları arasında en yoğun protein içeren yiyecek olması nedeniyle özeldir. Proteinden zengin oluşunun yanı sıra demir, diyet lifi ve folik asit için de harika bir kaynaktır. Mercimeğin sağlığa faydaları arasında sindirim sistemini düzenleme, diyabet ve kanser hastalıklarına karşı koruma, damar tıkanıklığını ve kansızlığı giderme ile sinir sistemini destekleme bulunmaktadır. Yüksek folik asit içeriği ile özellikle hamileler için faydalı bir besindir.

Mercimeğin; siyah, kırmızı, yeşil, sarı ve kahverengi türleri de dâhil olmak üzere onlarca çeşidi bulunmaktadır. Bu türler birbirine yakın besin değerlerine sahiptir. Özellikle Asya mutfaklarında yaygın bir şekilde kullanılır. Dünya genelinde de vejetaryenlerin vazgeçilmez besinidir çünkü protein ihtiyacını karşılamada idealdir.

Mercimeğin besin değerleri


Mercimek düşük kalorili bir besindir. 200 gram pişmiş mercimek 230 kalori içerir. Düşük kalorisine rağmen bu miktardaki mercimek günlük ihtiyacınız olan aşağıdaki besin ögelerinin önemli bir kısmını karşılar.

Folat (folik asit) %90
Lif %64
Bakır %56
Fosfor %51
Manganez %49
Demir %37
Protein %36
B1 vitamini %28
B5 vitamini %25
Çinko % 23
B6 vitamini %21
Potasyum %21

Mercimek bunların yan sıra fitokimyasallar ve fenoller içerir. Bu bileşiklerin de insan sağlığı üzerinde olumlu etkileri bulunmaktadır.

Mercimeğin faydaları


Sindirimi düzenler

Mercimek en lifli besinlerden biridir. Hem çözünen hem de çözünmez lif içerir. Çözünen lifler bağırsaklarda jelsi bir yapı oluşturur ve kolesterolün vücuttan atılmasını sağlar. Çözünmez lifler ise dışkıya hacim kazandırır ve kabızlığı önler. Bu tür lifler hassas bağırsak sendromu gibi hastalıkların gelişimini önlemeye de yardımcı olurlar.


Kalp damar hastalıklarından korur


Pek çok araştırma lifli besinlerin kalp ve damar hastalıklarına karşı koruyucu etkisi olduğunu göstermiştir. Mercimekteki çözünen lifler kan kolesterol düzeylerini düşürür. Ayrıca magnezyum ve folat gibi kalp sağlığına iyi gelen besin ögelerinden de zengindir. Folat, kalp hastalıkları için bir risk faktörü olan homosistein düzeylerini düşürür. Magnezyum ise kan akışını hızlandırır, oksijenin ve ve besin ögelerinin vücuda yayılmasına yardımcı olur.

Kan şekerini düzenler


İçeriğindeki lifler sayesinde sindirimi yavaşlatarak kan şekerini dengeli bir hale getirir. Bu faydası özellikle diyabet, insülin direnci ve hipoglisemi durumlarında yardımcı olur.

Enerji verir


İçeriğindeki kompleks karbonhidratlar vücutta enerjinin dengeli kullanımını sağlar. Ani enerji kayıpları yaşanmaz. Mercimek aynı zamanda enerji üretimi ve metabolizmasında çok etkili olan ve vücutta oksijenin taşınmasını sağlayan demirden oldukça zengindir.

Kilo vermeye yardımcı olur


Protein ve lif zengini olan mercimek düşük kalorisiyle de zayıflama programlarının vazgeçmez besinlerinden biridir. Kalıcı tokluk sağlayarak erken acıkmanızı engeller.

Elektrolit denge sağlar 


Pek çok kişi sodyumdan zengin ama potasyumdan fakir bir beslenme içindedir. Bu iki mineralin vücuttaki dengesinin korunması gerekir aksi halde beyin ve kalp de dahil olmak üzere tüm vücut sistemlerinin çalışma düzeni bozulur. İyi bir potasyum kaynağı olan mercimek bu dengenin korunmasına yardımcı olacaktır.

Anemi riskini azaltır 


En bilinen kansızlık türü demir eksikliğine bağlı olandır. Mercimek çok iyi bir demir kaynağı olması sebebiyle demir eksikliği anemisi riskinizi azaltır. Aneminin bir başka türü ise folik asit eksikliğinden gelişmektedir. Mercimek folik asit için de süper bir besindir. Mercimekteki demirin emilimini arttırmak için C vitamini içeren besinlerle birlikte tüketilmelidir. Örneğin mercimek çorbasına bol limon sıkmak, mercimekteki demirin emilimini arttıracaktır.

Uyarılar


Mercimeğin sağlığa pek çok faydası olmakla birlik bazı olumsuz yanları da bulunmaktadır
  • Mercimek tıpkı diğer bakliyatlar gibi bağırsaklarda gaz yapabilir. Gaz oluşumunu azaltmak için pişirmeden önce çok iyi yıkamak ve suda bekletmek işe yarayabilir.
  • Mercimek oksalat bileşikler içerir. Bu oksalat bileşikler böbrek taşı oluşumuna neden olurlar. Eğer böbrek taşı sorununuz varsa mercimek iyi bir besin tercihi olmayabilir.
  • Aşırı proteinli beslenildiğinde proteinlerin parçalanması sonucu oluşan atık maddeler böbrekler ve idrar yoluyla atılır. Sürekli proteinden zengin beslenmek uzun vadede böbreklere zarar verebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.