Kivinin Faydaları Nelerdir?

Kivinin faydaları nelerdir?

Kivi, anavatanı olan kuzey Çin’den 20. yüzyıl başlarında Yeni Zelanda’ya götürülmüş ve ekimine başlanmıştır. Amerikalı meyve ithalatçıları orijinal adı olan yang tao yerine Yeni Zellanda’nın milli sembolü olan kivi kuşuna benzerliği sebebiyle meyveye kivi adını vermişler ve bu şekilde dünyaya yayılmıştır. Kivi eşsiz lezzetinin yanı sıra sağlık adına sayısız faydalar sağlaması ile hak ettiği popülerliğe kavuştu. Kivinin faydaları arasında tansiyonu düşürme, kalp hastalıkları ve inme riskini azaltmanın yanı sıra cilt sağlığını koruyucu etkisi bulunmaktadır.

Kivinin besin değerleri (1 orta boy kivi için)


Kalori: 42
Protein: 0.8 gram
Toplam yağ: 0.4 gram
Lif: 2.1 gram
C vitamini: 64 miligram
A vitamini: 3 mikrogram
Demir: 0.2 miligram
Potasyum: 252 miligram
Folat: 17 mikrogram.

Bunların yanı sıra kivide E ve K vitaminleri, kolin, bakır, magnezyum ve fosfor mineralleri iyi miktarlarda bulunmaktadır. Kivi tüm meyveler arasında en yoğun C vitamini içeriğine sahiptir.

Kivi tüketmenin olası faydaları

Kivi portakaldan daha iyi bir C vitamini kaynağıdır

Genel olarak sebze ve meyve ağırlıklı beslenmenin pek çok kronik hastalığın önlenmesinde etkili olduğu bilinmektedir. Kivi de bitkisel kaynaklı bir besin olarak pek çok araştırmaya konu olmuş ve kivinin aşağıda sıralanan faydaları tespit edilmiştir.

Cildi güzelleştirir

C vitamininden çok zengin oluşu sebebiyle antioksidan özellik taşıyan kivi cildi güzelleştirir. İçeriğindeki C vitamini kolajen üretiminin arttırılmasını sağlar ki kolajen cildi içeriden nemlendirerek güneş ve kirliliğe bağlı cilt kırışıklıklarının önlenmesini sağlar.

Uyku kalitesini arttırır

Kivi tüketiminin uyku kalitesi üzerindeki etkilerinin araştırıldığı bir çalışmaya göre kivi yemek erişkinlerde uyku bozukluklarının iyileştirilmesi, kalitesinin ve süresinin arttırılması açısından olumlu katkı yapıyor.

Kalp sağlığını korur

Kivinin içeriğinde bulunan lif ve potasyum kalp sağlığının korunmasını sağlar. Kardiyovasküler hastalıklar açısından riski düşürmek için sodyum tüketim azaltılmalı ve potasyumdan zengin beslenilmelidir. Kivi çok iyi br potasyum kaynağıdır. Bir çalışmaya göre günde 4000mg potasyum alanların günde 1000 mg potasyum alanlara kıyasla kalp hastalıkları riski %49 azalmaktadır. Ayrıca potasyumdan zengin beslenme felç riskini azaltır, kas kaybını önler, kemik mineral yoğunluğunun korunmasına yardımcıdır ve böbrek taşı oluşumunun önlenmesinde rol alır. Bir çalışmada kalp hastası olan kişiler 28 gün kivi yedirilmiş ve sonucunda bu kişilerin trigliserit ve kötü kolesterol düzeylerinde düşüş belirlenmiştir. Her ikisi de kalp hastalıkları açısından risk faktörüdür.

Kan basıncını düşürür

Yüksek potasyum içeriği ile sodyum alımının yarattığı yüksek tansiyonu riskini azaltır. Pek çok kişinin günlük önerilen 4700 mg potasyum alımını gerçekleştiremediği bilinmektedir. Bu sebeple diyetinize kivi eklemek bu açığı kapatmanıza yardımcı olacaktır.

Kabızlığı giderir

Kivi orta düzeyde laksatif etkiye sahip olması sebebiyle kabızlığın giderilmesine yardımcıdır. Düzenli kivi tüketiminin daha yumuşak ve sık dışkılamaya neden olduğu bildirilmektedir.

Bağışıklık sistemini korur

Yüksek C vitamini içeriğinin yanı sıra antioksidan özellikteki başka bileşikler (örneğin E vitamini) ile bağışıklığın güçlendirilmesine yardımcı olur. Kivi tüketerek bakteri ve virüslere karşı daha güçlü bir mücadele verebilirsiniz.

Kullanım önerileri ve uyarılar

Kiviyi kabuğunu soymadan ikiye bölerek bir kaşık yardımı ile yiyebilirsiniz. Farklı meyvelerle birlikte meyve kokteyllerine ya da salatalarınıza ekleyebilirsiniz. Kivi içeriğindeki aktinik ve bromik asit sebebiyle doğrandıktan kısa süre sonra tüketilmelidir. Aksi halde bu asitler yumuşamaya neden olur. Özellikle meyve salatalarında kivinin en son doğranarak eklenmesini öneririm. Böylece beklemiş kivinin etkisi sebebiyle diğer meyvelerin yumuşamasını engelleyebilirsiniz.

Kalp hastalarının kullandığı beta bloker sınıfı ilaçlar kanda potasyum düzeylerini yükseltir. Bu sebeple muz ve kivi gibi potasyumdan zengin besinleri bu kişiler tüketirken dikkat etmelidirler. Ayrıca böbreklerinde işlev bozukluğu olanlarda vücuttaki fazla potasyumun atımı sağlanamayabilir ve bu durum ölümlere varan sonuçlar doğurabilir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.