E Vitamininin Faydaları Nelerdir?

E Vitamini Nedir, Faydaları Nelerdir?

E vitamini 1920'lerde keşfedilen ve yağda çözünen bir vitamindir. İlk keşfedildiği yıllarda yapılan çalışmalarda E vitamininden yoksun beslenen farelerin üreme yeteneklerini kaybettikleri görülmüştü. 1960 lara kadar önemi tam olarak belirlenemeyen E vitaminini 1966’da “esansiyal” yani beslenme yoluyla alınması şart olan bir vitamin olarak kabul edildi.

E vitamini tokoferol ve tokotrienol olarak adlandırılan ve yağla eriyen bileşiklerden oluşur. Bu bileşiklerden insan sağlığı üzerinde en etkili olanı ise alfa tokoferoldür.

Yıllardır yapılan pek çok bilimsel çalışma, beslenme yoluyla alınması şart olan bu vitaminin sağlık üzerindeki etkilerini ortaya koymuştur. 

E vitamininin faydalarını ana başlıklar altında toplayarak özetlersek;

E vitamini antioksidan vitaminlerden biridir. Bu özelliği sayesinde hücre membranını serbest radikallerin zararlı etkilerinden korumaya yardımcı olur. Serbest radikallerin yarattığı oksidatif stresten korunmanız kalp hastalıkları ve kanserler gibi dejeneratif hastalıklara yakalanma riskinizi azaltır.

E vitamini bağışıklık sisteminizi güçlü tutar. Bağışıklık sistemi genel olarak tüm hastalıklarla mücadele etmenizi sağladığından E vitamini alımınızın yeterli olması önemlidir. E vitamini özellikle C vitamini ve selenyum minerali ile birlikte sağlıklı bir bağışıklık sisteminin vazgeçilmezidir.

Yapılan bilimsel çalışmalarda E vitaminini yetersizliğinin hem erkeklerde hem de kadınlarda kalp hastalıkları riskini arttırdığı görülmüştür.  Kötü kolesterol (LDL) ve total kolesterolün düşürülmesinde etkili olduğu bilinmektedir.

E vitamini göz sağlığınız üzerinde etkilidir. Özellikle yaşlanmaya bağlı oluşan katarakt ve makula dejenerasyonunun önlenmesine yardımcı olur. Gözlerde bulunan retinolün serbest radikallerin zararlı etkilerine karşı korunmasında E vitamini etkin rol oynar.

E vitamininin, alzheimer ve demans (bunama) gibi yaşlılarda görülen hastalıkların önlenmesi ve tedavisinde etkili olduğunu gösteren çalışmalar bulunmaktadır.  Hücre zarını oksidatif stresten koruyan E vitamini yaşlanmanın geciktirilmesinde etkilidir.

E vitamininin akciğer ve serviks kanserlerine karşı koruyucu olduğu bildirilmektedir. Ancak hiçbir vitamin ya da besin ögesinin tek başına sizi kanserden koruyacağı yanılgısına düşmeyin. Çünkü kanser oluşumu, yaşam tarzınız ve beslenmenize bağlı pek çok faktöre bağlıdır.

Yağlı çekirdekler ve tohumlar (ay çekirdeği, susam, badem vb.), buğday rüşeymi, yeşil yapraklı sebzeler, tahıllar ve yumurta iyi E vitamini kaynaklarıdır.

E vitamini ısı ile birlikte kolayca okside olur ve özelliğini kaybeder. Hem üretimleri sırasında hem de yemek yapım aşamasında ısıya maruz kalan ayçiçeği, mısır özü ve zeytinyağı gibi E vitamininden çok zengin olan yağlar bu sebeple E vitamininden fakirleşirler. Yemeklerinize yemek piştikten sonra yağ ekleyerek E vitatmini içeriğinden daha fazla faydalanabilirsiniz.

E vitamini içeren vitamin takviyelerinin biyoyararlılığı yani vücut tarafından kullanımı doğal besinlerdeki E vitamininden daha düşüktür. Bu sebeple E vitaminini doğal yollardan almayı tercih etmeniz daha uygun olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.