Uykunun Faydaları Nelerdir?

Uykunun faydaları nelerdir?


Yeterli ve kaliteli uyku sayesinde güne daha iyi başlarız. Bu iyilik hali sadece ruh sağlığımızı değil fiziksel sağlığımızı da fazlasıyla etkiler. Kalbimiz, kilomuz, bilişsel fonksiyonlarımız ve daha pek çok sağlık durumu uyku ile ilişkilidir. Uzmanlara göre yeterli uyku yetişkinler için 7.5 - 9 saat arasında değişmekteyken çocuklarda bu süre daha da uzamaktadır.

Bilimsel verilere göre uykunun faydaları arasında ön plana çıkanlar aşağıdaki gibidir.

1. Hafızayı güçlendirir:


Yeni bir şeyler öğrenmek için en doğru zaman iyi bir uykunun hemen sonrasıdır. İsterseniz bir yabancı dil öğrenme gibi bilişsel ya da yüzmeyi öğrenme gibi fiziksel bir etkinlikte bulunun uykunuzu aldığınızda başarınızın artmış olduğunu görebilirsiniz. Çünkü problem çözme becerileriniz, konsantrasyonunuz ve hafızanız uyku sonrasında güçlenmiştir.

2. Yaşam süresini uzatır:


Çok az uyumanın yaşam süresi üzerinde olumsuz etkisi bulunmaktadır. 50-79 yaşları arasındaki kadınlar üzerinde yapılan bir çalışmaya göre günde 5 saatten az uyuyanlarda ölüm oranları artmaktadır. Uyku yaşam süresinin yanı sıra yaşam kalitesi üzerinde de etkilidir. Kaliteli ve sağlıklı yaşamın ön koşulu yeterli uyumadır.


3. İnflamasyonu azaltır:


İnflamasyon kalp hastalıkları, şeker hastalığı, felç ve erken yaşlanma gbi pek çok sağlık sorununa neden olabilir. Araştırmalara göre inflamatuar proteinlerin kandaki düzeyleri az uyuyanlarda artmaktadır. Bir çalışmaya göre kalp krizi riskini arttıran c-reaktif protein düzeyleri 6 saatten az uyuyanlarda daha yüksektir.

4. Yaratıcılığı arttırır:


Uyku zihinsel ve fiziksel yorgunluğu giderir, motivasyonu ve hafızayı güçlendirir. Tüm bunlar yaratım sürecini olumlu etkiler. Eğer bir ressamsanız ya da bestekarsanız uyku sonrası yaratıcılığınız artmış olur ve daha başarılı sonuçlar elde edersiniz.

5. Sportif başarıyı arttırır:


Farklı spor dallarındaki sporcuların uyku sürelerini araştıran çalışmalarda uzun uyku sürelerinin performans arttırıcı etkisi olduğu belirlenmiştir. Stanford Üniversitesi’nde yapılan bir araştırmaya göre 7 hafta süresince günde 10 ve daha fazla saat uyuyan futbolcuların depar atma süreleri iyileşmiş, gün içi yorgunluğu azalmış ve dayanıklıkları artmıştır. Tenis ve yüzme sporcuları üzerinde yapılan çalışmalarda da benzer sonuçlar elde edilmiştir.

6. Okul başarısını etkiler:


Çocukların uyuma süreleri ile okul başarıları üzerinde yapılan çok sayıdaki araştırma yeterli uyumanın başarı üzerinde etkili olduğunu belirlemiştir. Uyku apnesi olan çocuklarda öğrenme ve dikkat eksikliği oluşmakta, yetersiz uyuyan çocukların sınavlardaki başarı oranları düşmektedir.

7. Dikkati arttırır:


Yetersiz uyuma yetişkinlerde uyuşukluğa neden olurken çocuklarda dikkat eksikliği ve hiperaktiviteye neden olabilmektedir. 7 yaş grubunda yapılan bir çalışmaya göre günde 8 saatten az uyuyan çocuklarda dikkat eksikliği ve hiperaktivite sorunlarında artış belirlenmiştir.

8. Sağlıklı kiloya yardımcı olur:


Eğer diyetteyseniz uyku planınızı da bu diyetin bir parçası haline getirmeli ve erken saatlerde yatmaya özen göstermelisiniz. Bir araştırmaya göre yeterli uyuyanlar daha fazla yağdan kilo verirken uyku sorunları olanlardaki kilo kaybı daha fazla kaslardan olmaktadır. Aynı araştırmaya göre az uyuyanlarda açlık duygusu da artmaktadır.

Uyku ve metabolizma beynin aynı bölümü tarafından yönetilir. Uykusuz kaldığınızda iştahınızı arttıran hormonların kandaki düzeyleri artar ve daha fazla yemek yersiniz.

9. Stresi azaltır


Uykunun stres düzeyleri üzerinde etkisi bulunmaktadır. Yeterli uyku ile stresinizi azaltabilir, kan basıncınızı daha iyi kontrol edebilir ve kalp sağlığınızı korumuş olursunuz.

10. Kaza riskinizi azaltır


Uyku karar verme ve zamanlama süresini belirlemeniz üzerinde etkilidir. Yapılan çalışmalar trafikte gerçekleşen kazalarda uykusuzluğun alkol kullanımında çok daha fazla etkisi olduğunu göstermektedir. Böylelikle az uyumanız sadece sizin sağlığınızı değil başkalarının da sağlığını da tehdit edebilir.

11. Depresyonla baş etmenize yardımcı olur


Modern çağın hastalığı olan depresyonun uyku ile açık bir ilişkisi bulunmaktadır. Uzmanlara göre yetersiz uyku depresyona neden olabilmektedir. İyi ve düzenli uykunun duygusal stabiliteyi arttırdığı ve kaygıyı azalttığı belirtilmektedir.

12. Cildi güzelleştirir 


Uykunun faydalarından bir diğeri ise cildi güzelleştirmesidir. Güzellik uykusu diye boşuna dememişler… Uyku sırasında cildi yıpratan dış faktörlerden ve stresten uzak kalınır. Uzmanlara göre ciltteki bazı kırışıklıkların uyku sırasında onarımı gerçekleşmektedir. Bunun tam tersine az uyuma göz altı morluklarına ve sağlıksız bir cilt görünümüne neden olmaktadır.  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.