Bamyanın Faydaları Nelerdir?

Bamyanın faydaları nelerdir?


Bamya dünyanın çeşitli bölgelerinde yetiştirilmekle birlikte ana vatanı kuzeydoğu Afrika’dır. Özellikle Nil nehri havzasında Mısır ve Etiyopya’da 3500 yıldır yetiştirildiği bilinmektedir. Asya’daki bazı ülkelerde kadın parmağı adı verilen bamya pek çok kişinin sevmediği bir sebzedir. Benim için ise zeytinyağlı ya da etli olarak hazırlanmış bamya tam bir keyif yemeğidir. Limon suyu bamya yemeklerinin olmazsa olmazıdır. Bamya tepesi huni şeklinde kesilirken dikkat edilmelidir aksi halde yapışkan dokusu yemeğe geçer.

Bamya düşük kalorisi ile harika bir diyet yemeğidir. 100 gram bamya sadece 30 kaloridir. Diğer yandan lif, antioksidan olan A ve C vitaminleri ile folat yönünden çok zengindir. Ayrıca B grubu vitaminler, K vitamini, kalsiyum, potasyum, demir, çinko, magnezyum ve manganez minerallerini de iyi miktarlarda içerir. Antioksidan fitokimyasallardan lutein, ksantin ve beta karoten için de iyi bir kaynaktır.

Bamyanın faydaları


Bamyanın tıbbi açıdan faydalı olduğu alanlar arasında aşağıdaki özellikler ön plana çıkmaktadır:

Anemi: Bamya, kırmızı kan hücrelerinin üretimine yardımcı olarak kansızlığı önlemenize yardımcı olur.

Kanser: Yüksek antioksidan kapasitesi ile bağışıklık sisteminin korunmasını sağlar ve hücrelerin mutasyona uğramasını önler.

Astım: Yine C vitamini ve diğer antioksidan içeriği sayesinde astım ataklarının önlenmesine yardımcı olur.


Kemik sağlığı: İçeriğindeki folik asit kemik sağlığı üzerinde etkilidir ve kemik erimesinin önlemede bamya yemenin yararı vardır.

Kolesterol: Çözünür liften zengin olan bamya kolesterol düzeylerinin düşürülmesinde rol oynar. Bu sayede kalp damar hastalıkları riskini azaltır.

Kabızlık: Zengin lif içeriği ile dışkıya hacim kazandırır, toksinlerin atılmasına yardımcı olur ve laksatif etkisi ile bağırsak hareketlerini rahatlatır. Düzenli bamya tüketimi kolon kanseri riskini azaltır.

Şeker hastalığı: Kan şekeri düzeylerini düşürmeye katkı sağlar.

Bağırsak florası: Liften zengin olan bamya prebiyotik özellik taşır ve bağırsak florasındaki yararlı bakterilerin sayısının arttırılmasında rol oynar.

Bağışıklık sistemi: C vitamini ve diğer antioksidan bileşikler sayesinde bağışıklık sitemini güçlendirir ve soğuk algınlığı gibi hastalıkları önler.

Hamilelik: Yüksek folik asit içeriği ile hamileler için ideal bir besindir. Folik asit, anne karnındaki fetusun beyin gelişimi için en önemli vitaminlerden biridir. 100 gram bamya günlük ihtiyacın yaklaşık %25’ini karşılar.

Göz sağlığı: A vitamini, beta karoten, ksantin ve lutein içeriği ile göz sağlığı için ideal besinlerden biridir.

Cilt sağlığı: A ve C vitamininden zengin olan bamya sivilceleri önler, cilde parlaklık kazandırır. Kolajen oluşumunu uyararak ince çizgileri ve kırıklıkları azaltır. Cildi gençleştirir.

Böbrek hastalıkları: Diyabetik nefropati tedavisinde bamya tüketiminin etkisini araştıran bir çalışmaya göre diyetinde bamya bulunanlarda idrar proteini ve ürik asit düzeylerinde düşüş kaydedilmiştir. Araştırma sonucunda  diyabetlilerde görülen böbrek hastalıklarında bamya tüketiminin faydalı olduğu yargısına varılmıştır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.