Yumurtanın Faydaları Nelerdir?

Yumurtanın faydaları


Yumurta, dünyadaki tüm insanların ortak olarak tükettiği en eski besinlerden biridir. Çok farklı türdeki hayvanların yumurtaları olmakla birlikte üretmek için en yaygın olarak tercih edilen yumurta, tavuk yumurtasıdır. Yumurtanın faydalarının yanı sıra kolaylıkla bulunabilir ve ucuz bir gıda olması yumurtayı beslenmenin vazgeçilmez bir parçası yapar.

Bu yazıda yumurtanın sağlık üzerindeki yararları, kalorisi, besin değerleri ve yumurta tüketiminin yaratabileceği olası riskler hakkında bilgiler bulacaksınız.

Yumurtanın besin değerleri

Yumurta pek çok besin ögesinden zengin olmakla birlikte içeriğinde öne çıkan bazı besin değerleri ile onların faydaları aşağıdaki gibidir.

A vitamini : Cildi, bağışıklık sistemini güçlendirir, cildi besler ve gözleri korur.
B2 vitamini (riboflavin) : Enerji metabolizmasının, kırmızı kan hücrelerin, görme ve sinir sistemini sağlıklı çalışmasını sağlar.
B12 Vitamini : Enerji metabolizmasının, kırmızı kan hücrelerin, bağışıklık sistemi ve sinir sisteminin işleyişine yardımcı olur.
B5 Vitamini (pantotenik asit) : Enerji metabolizmasına ve zihinsel işleyişe yardımcı olur.
D vitamini : Kemik ve diş sağlığını korur. Kalsiyumun emilimini arttırır.
E Vitamini: Üreme ve sinir sisteminin işleyişine katkıda bulunur. Kas sağlığını korur.
Biotin : Enerji metabolizmasına yardımcıdır. Cildi, saçları ve bağışıklık sistemini korur.
Kolin : Yağ metabolizmasının ve karaciğerin sağlıklı işleyişinde görev alır. Kalp sağlığını korur, hafızayı güçlendirir.
Folik Asit : Hamilelikte kan oluşumunu ve doku büyümesini sağlar. Doğumsal kusurları önler.
İyot : Cildi ve sinir sistemini korur, tiroid bezinin sağlıklı işleyişine yardımcı olur.
Demir : Kırmızı kan üretimine ve vücutta oksijenin taşımasına yardımcı olur.
Lutein ve zeaksantin : Göz fonksiyonlarını güçlendirir ve yaşa bağlı göz hastalıklarından korumaya yardımcıdır.
Fosfor : Kemik ve diş sağlığında etkilidir. Enerji metabolizmasına yardımcıdır.
Selenyum : Oksidatif hasardan hücreleri korur, bağışıklık sistemini korur ve tiroid bezi fonksiyonlarına yardımcı olur. Kanserlere karşı etkilidir.
Protein : Kaslar, organlar, deri ve dokuların üretimi ve işleyişinde görevlidir. Antikor, enzim ve hormonların üretimi için gereklidir.

Yumurta proteini vücudumuz için gerekli olan fakat vücut tarafından üretilemediği için besinler yoluyla alınması şart olan dokuz temel amino asidi içerir. Alınan proteinin tamamı vücut tarafından kullanılarak vücut proteinine dönüşür. Bu yüzden biyoyararlılığı en yüksek protein kaynağı olarak kabul edilir. Yumurtanın her birinde 6-7 gram protein bulunur ki bu miktar ortalama olarak günlük protein ihtiyacının %10-%15’ini karşılamaya yeterlidir. Bir yumurtanın %12.6 sı proteinden oluşur.

Yumurtanın %9’u yağdır ve bu yağın önemli bir kısmı yumurtanın sarısında bulunur. Bu yağların sadece %28’i doymamış yağdır. Kalan yağlar tekli ve çoklu doymamış yağlardır ve sağlıklı yağlar kabul edilirler. Yumurta omega 3 için iyi bir kaynaktır.

Bir orta boy yumurtada 164 mg kolesterol bulunur. Besinlerdeki kolesterolün, vücutta kötü kolesterolü yükseltmesi sebebiyle özellikle kalp hastalıkları açısından sakıncalı olduğu düşünülürdü. Ancak son araştırmalar, besinlerdeki kolesterolün vücutta hem kötü hem de iyi kolesterolü yükselttiğini belirledi. Kötü kolesterolü yükselten esas unsur ise doymamış yağlar. Sonuç olarak yumurta yemek kan kolesterol düzeyleri açısından önemli bir sorun teşkil etmiyor.

Yumurtanın faydaları

Güçlü kaslar: Yumurta proteini kasların sağlıklı çalışmasına yardımcı olur ve vücutta kas kayıplarını azaltır.

Beyin sağlığı: Yumurta içeriğindeki vitamin ve minerallerle beyin sağlığını, sinir sistemini korur. Hafıza kaybını önler.

Enerji verir: Yumurta vücuttaki tüm hücrelerin enerji üretebilmesi için gerekli olan tüm vitaminler ve mineralleri içerir.

Bağışıklık sistemini güçlendirir: A ve B12 vitaminleri ile selenyum minerali başta olmak üzere bağışıklık sisteminin korunması ve güçlendirilmesi için gerekli besin öğelerini içerir.

Kalbi korur: Sağlıklı bir bağışıklık sistemine sahip olmak kalp hastalıkları riskini azaltır. Yumurtada bulunan kolin, kandaki homosistein düzeylerini düşürür. Yüksek homosistein kalp hastalıkları ile ilişkilidir.

Hamilelikte bebeğin sağlıklı gelişimini sağlar: Yumurtadaki besin öğeleri hamilelikte oluşabilecek spina bifida gibi doğumsal kusurları önlemeye yardımcı olur.

Gözleri korur: İçeriğindeki lutein ve zeaksantin yaşa bağlı gelişen makula dejenerasyonunu önler ki bu körlüğe kadar varabilir. Diğer vitaminler de göz sağlığını korumaya yardımcı olur.

Zayıflamaya yardımcıdır: Yumurtanın yüksek protein içeriği ile insanı enerjik kıldığı ve kalıcı tokluk sağladığı yapılan çalışmalarda gösterilmiştir. Kalıcı tokluk sayesinde daha geç acıkır ve dolayısıyla kilo vermeniz daha kolay olur.

Cilt sağlığını destekler: Yumurtadaki bazı vitamin ve mineraller doku kaybını önler ve cilt sağlığını destekler. Bağışıklığı güçlendirici etkisi sayesinde genel olarak genel vücut sağlığını olumlu etkiler.

Uyarılar

Yumurtada bulunan bakteriler sebebiyle çiğ ya da az pişmiş yumurta yemek önerilmez. Yumurta kabuğundaki gözeneklerden bakteriler içeri girebilir ve salmonella gibi hastalıklara neden olabilir. Kırık ve çatlak yumurtalar da bakteriler açısından risk oluşturur ve kullanılmamalıdır. Yumurta buzdolabında korunmalıdır çünkü oda ısısında muhafaza kabuktaki bakterilerin içeri girmesini kolaylaştırır. Yumurta eğer hemen tüketilmeyecekse yıkanmamalıdır. Yıkama işlemi kontaminasyon riskini arttırır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.