Kafeinin Zararları Nelerdir?

Kafeinin zararları nelerdir?


Çay ve kahve gerek ülkemizde gerekse diğer ülkelerde en sevilen sıcak içeceklerdir. Bu içeceklere olan düşkünlük onların lezzetli olmalarından çok kafein içermelerindendir. Bağımlılık yapan kafeinli içecekler konsantrasyonu arttırmak ve zindelik vermek gibi olumlu etkilerinin yanı sıra pek çok zarara da neden olmaktadır. Çay ve kahvenin yanı sıra gazlı içecekler, enerji ve sporcu içeceklerinde de bulunan kafeinin zararlarına ilişkin bugüne kadar uykusuzluk, sinirlilik vs. yaptığını duymuş olabilirsiniz. Ama yüksek miktarda kafein tüketiminin sağlık üzerindeki etkilerini ortaya koyan bilimsel verilere göre kafein bunlardan çok daha fazla bir şekilde vücuda zarar vermektedir.  

Kafeinin zararları


Erken ölüme neden olabilir


Günde 4 fincan fazla kahve içmek erken ölümle ilişkili gösterilmiştir. Araştırmaya
göre günde 4 fincan veya haftada 28 fincandan fazla kahve içenlerin tüm hastalıklara bağlı ölüm riskleri daha az kahve içenlere kıyasla %21 artmaktadır. Araştırmacılar fazla kahve içenlerin aynı zamanda daha çok sigara kullandıkları ve daha az fiziksel aktivitede bulunduklarını da belirtmektedir.

Vitamin ve mineraller


Kafein diüretik etkili bir maddedir. Yani vücuttan su atımına neden olur. Kafeinin diüretik etkisi vücutta potasyum, magnezyum, kalsiyum ve çinko gibi minerallerle  C ve B grubu vitaminlerin kaybına neden olur. Özellikle yemek saatlerinde içilen kafeinli içecekler kalsiyum ve demir emilimini olumsuz etkiler. Özellikle kadınlar için önemli olan bu minerallerin eksikliğinde kemik erimesi ve kansızlık riski ortaya çıkar. Çocuklukta ve ergenlikte içilen fazla miktardaki kafeinli içecekler büyüme ve gelişmeye negatif yönde etki eder.


Sindirim sistemi


Var olana ülser ve mide ekşimesini kötüleştirir. Midede asit salgısını fazlalaştırarak ülser riskini arttırır. Sindirim sistemindeki kasları gevşeterek ishale neden olur. Kafeinin bu laksatif etkisi kafein bağımlılığına da neden olabilir.

Kalp hastalıkları


Kafein kan basıncını yükseltir ve hipertansiyona neden olabilir. Yüksek tansiyon kalp hastalıkları açısından bir risk faktörüdür. Ayrıca kanda kolesterol ve trigliseridin yükselmesine neden olur. Kafein tüketimi kalp ritim bozukluklarına neden olarak kalp atım hızında artış, çarpıntı ve tedirginlik gibi belirtilere neden olur ve kalp sağlığını olumsuz etkiler.

Santral sinir sistemi

Kafein tüketimi merkezi santral sinir sistemini uyarcı bir etki yaratır. Bu durumda aşırı gerginlik, sinirlilik, uykusuzluk, huzursuz bacaklar, baş ağrısı, baş dönmesi ve sonrasında yorgunluk gibi belirtiler ortaya çıkar. Ayrıca kaygı ve panik atak gibi psikolojik belirtiler de ortaya çıkabilir. Çocuklarda fazla kafein tüketimi hiperaktivite ve idrar kaçırma gibi sorunlar yaratabilir.

Hamilelik


Hamilelikte fazla kafein tüketimi düşüklere neden olabilmektedir. Ayrıca düşük doğum ağırlığına, bebeğin kalp atımının hızlanmasına ve beyin gelişiminin olumsuz etkilemesine neden olabilir. Kafein anne sütüne de geçerek bebeğin sinirli, gergin olmasına neden olur.

Kanser


Bazı çalışmalara göre mesane, mide, yumurtalık, pankreas ve prostat kanserleri ile fazla  kafein - kahve tüketimi arasında ilişki olduğu düşünülmektedir.

Böbrek taşı


Kafein tüketimi böbrek taşları ile de ilişkilidir. Bunun kafeinin diüretik etkisi sebebiyle olduğu düşünülmektedir.

Günlük kafein alımının 300mg ile sınırlandırılması önerilmektedir. 2 fincan kahveye ek olarak içeceğiniz 2 fincan çay ile bu sınıra ulaşmış olursunuz.  Ayrıca enerji içecekleri, kola, kakaolu besinler ve içecekler, soğuk çaylar ve çikolatada da kafein bulunduğunu düşünerek günlük kafein alımınıza dikkat etmeniz olası zararlı etkilerinden korunmanız için doğru olacaktır.  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.