Gaz Yapan Yiyecekler Nelerdir?

Gaz yapan yiyecekler nelerdir?


Bazı yiyecekler çok faydalı oldukları halde vücutta gaz oluşumuna neden olmaları sebebiyle tüketirken iki kere düşünmek gerekebilir. Gaz ve şişkinliğe neden olduğu en çok bilinen besin grubu ise bakliyatlardır. Ancak gaz yapan yiyecekler bunlardan ibaret değil. Gaza neden olan daha pek çok besin var. Eğer siz de gaz sorununu sıklıkla yaşayanlardansanız yazıdakileri dikkatlice okuyun ve beslenmenizi buna göre yeniden düzenleyin.

Gaz yapan yiyecekler genel olarak fruktoz, laktoz, rafinoz ve sorbitol adlı basit karbonhidratlarla çözünebilir lif içeren besinlerdir. Bu basit karbonhidratlar kalın bağırsağa kadar sindirilemeden gelirler. Kalın bağırsaktaki bakteriler tarafından fermantasyona uğrarlar. Bunun sonucunda gazlar açığa çıkar ve bağırsaktaki basıncın etkisiyle vücuttan dışarı atılırlar. İşte gaz sorununuzun nedeni bu maddeleri içeren besinlerdir.

Gaz Yapan Yiyecekler Listesi

Aşağıdaki listede pek çok besin bulunmaktadır. Bu besinlerin pek çoğu da sağlıklı beslenmenin önemli bir parçasıdır. Bu sebeple listedeki besinleri sınırlayan bir diyet uygulamak yerine bunları deneyerek, hangilerinin sizde gaza neden olduğunu belirlemenizde ve diğer besinlerden mahrum kalmamanızda fayda olacaktır. Bunu sağlamak için bir beslenme günlüğü tutabilirsiniz. Soruna neden olan yiyeceği belirlediğinizde bunu beslenmenizin dışına çıkarmak yerine az miktarlarda tüketmeyi deneyerek vücudunuzun tepkisini ölçebilirsiniz.

Bakliyatlar ve Sebzeler

Aşağıda listelenen sebzeler ve bakliyatlar içeriklerindeki bulunan rafinoz ve/veya fruktoz sebebiyle gaz yapabilirler.

Sebzeler: Turp, bezelye, patates, havuç, kereviz, karnabahar, biber, salatalık, lahana, brüksel lahanası, brokoli, enginar, mısır ve soğan.

Bakliyatlar: Fasulye, nohut, barbunya ve börülce gibi kuru bakliyatların hepsi gaza neden olabilmektedir. Ayrıca mercimek gaz yapan besinlerden biridir. Kuru bakliyatların yumuşaması için yapılan ıslatma işlemi aynı zamanda gaz oluşumunu da azaltır. Taze bakliyatlar genellikle çok daha az gaz yapma özelliği taşır.

Yukarıda bahsi geçen gerek sebzeler gerekse bakliyatlar olsun besin değeri çok yüksek gıdalardır. İçeriklerinde bulunan protein, lif, vitaminler ve mineraller ile fitokimyasal maddeler sağlığınızın korunmasında çok etkilidirler. Bunları elinzin tersi ile itmeyin ve gaz yapıyor olsa bile az miktarlarda tüketmeye gayret edin.

Meyveler

Bazı meyveler gaz yapabilir ki bunlar genellikle fruktoz ve sorbitol adlı basit şekerler ile çözünebilir liflerden çok zengindirler. Bunlar arasında muz, kayısı, elma, armut, şeftali, portakal, kuru üzüm ve kuru erik gaz potansiyeli en yüksek olanlardır.

Süt ürünleri

Süt laktoz içeren bir besindir ve laktoz özellikle laktoz intoleransı olanlarda gaza neden olmaktadır. Yaş ilerledikçe de laktozu parçalayan laktaz enzimi üretimimiz azaldığı için sütün gaz yapma olasılığı artmaktadır. Süt, peynir, dondurma ve süt ürünleri eklenmiş her türlü hazır besin gaza neden olabilir. Bu grupta en iyi alternatif yoğurttur çünkü sütteki laktoz mayalanma işlemi sırasında laktik aside dönüşür.


Tam tahıllar

Tam tahıllar sağlıklı beslenme adına önerilmekle birlikte içeriklerindeki rafinoz ve çözünebilir lif istenmeyen gaz oluşumuna neden olabilmektedir. Bu grupta özellikle keten tohumu, tam buğday ve yulaf kepeği riskli besinler sınıfındadır. Tam tahıllı ekmekler yerine beyaz ekmek kullanımı tahıl bazlı gaz oluşumunun önlenmesinde yardımcı olabilir.

İçecekler

Gaz içeren her türlü içecekten uzak durun. Gazlı normal ya da diyet içecekler ile sodalar risklidir. Fruktoz, sorbitol ve karbonat içeriği olan sıvılar sakıncalıdır. Yukarıdakilere ek olarak bira, şarap ve meyve suları da gaz yapabilirler.  

Yağlı tohumlar ve çekirdekler

Bir başka ifadeyle kuru yemişler yoğun çözünebilir lif içerikleriyle gaza neden olabilirler. Ama diğer sınıflardaki besinlere göre risk çok daha düşüktür.

Tüm bunların yanı sıra sakız çiğnerken, sert şekerlemeleri emerken ya da içeceğinizi yudumlarken yutulan hava gaz yapabilir. Yemekleri hızlı yemeniz de gaz oluşumuna neden olabilir. Sigara kullanımı da gaz sorunu olanlar için özellikle önerilmez. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.