B1 Vitamini Faydaları, Eksikliği, Nelerde Bulunur?

B1 vitamininin faydaları, eksikliği ve içeren besinler


Tiamin ya da B1 vitamini suda çözünen B grubu vitaminlerden biridir. Pek çok besinde doğal olarak bulunduğu gibi çoklu vitamin destekleri içinde de genellikle bulunmaktadır. B1 vitamini enerji metabolizmasında yani karbonhidratların, yağların ve proteinin enerjiye donüşmesinde görev alır ve bu sebeple büyümeyi, gelişmeyi sağlar ve hücrelerin işlevini yerine getirmesine yardımcı olur.  Özellikle beyin için gerekli olan enerjinin sağlanmasında anlamlı rolü vardır. B1 vitamini çok az ölçülerde karaciğerde depolanmakla birlikte eksikliğinin oluşmaması için beslenme yoluyla sürekli alınması gerekir.

B 1 vitamini kalbin işlevini yerine getirmesinde ve kanın doğru bir şekilde yapılandırılmasında faydalar sağlar. Sindirim sisteminin sağlıklı çalışması için gerekli olan hidroklorik asit üretimini düzenler. Sinir sisteminde de rolü bulunur ve beyin ile omurilik arasındaki sinir iletiminin düzenlenmesinde görevlidir.

Kasların düzgün çalışmasına ve vücut hücrelerinin normal işleyişine katkı verir. Tiamin beynin işleyişinde ve öğrenme kapasitesinin arttırılmasında rol alır. Ayrıca antioksidan etkisi bulunur ve serbest radikallerin zararlı etkilerinden vücudu korur.

B1 eksikliği ve belirtileri


B1 vitamini eksikliği uygulanan hatalı diyetlere, uzun süreli ishale, alkol kullanımına, karaciğer yetmezliğine ve böbreklerde işlev bozukluklarına bağlı olarak görülebilir. Özellikle alkoliklerde tiamin depolanması ve emiliminde sorunlar yaşanabilir.

B1 vitamini eksikliğine bağlı görülen beriberi hastalığının ıslak ve kuru beriberi olarak 2 tipi bulunmaktadır. Islak beriberi kalbin işlevini etkileyerek kalp yetmezliğine varan sağlık sorunlarına neden olabilmektedir. Kuru beriberi ise sinirlerde hasara neden olarak kaslarda güç kaybına ve ilerlemiş durumlarda kas felcine neden olabilmektedir.

B1 eksikliğinin belirtileri arasında iştahsızlık, bulantı, kabızlık, sindirim sistemi rahatsızlıkları, kilo kaybı, kas ve konsantrasyon güçsüzlüğü, hafızada azalma, sinirlilik, depresyon, uyuşma, çarpıntı ve huzursuzluk görülebilir.

B1 vitamini için en iyi kaynak ay çekirdeğidir.

B1 vitamini nelerde bulunur


B1 vitamini için en iyi kaynaklar buğday ruşeymi, antep fıstığı, yer fıstığı, kabak çekirdeği, ay çekirdeği, fasulye, mercimek ve diğer kuru baklagiller, bezelye, brüksel lahanası, susam, tahin, keten tohumu, yulaf ve diğer tam tahıllar ve bunlardan yapılmış ürünlerdir. Ayrıca et ve süt ürünlerinde de tiamin bulunmaktadır. 

B1 için günlük önerilen alım ölçüleri


Bebekler 0-6 ay 0.2 mg
Bebekler 7-12 ay 0.3 mg
1-3 yaş 0.5 mg
4-8 yaş 0.6 mg
9-13 yaş 0.9 mg
14-18 yaş 1.2 mg (erkek), 1 mg (kadın), 1.4 mg (hamile, emziren)
19-50 yaş 1.2 mg (erkek), 1.1 mg(kadın), 1.4 mg(hamile, emziren)
50 ve üzeri yaş 1.2 mg (erkek), 1.1 mg(kadın)

B1 vitamini fazlalığı


B 1 vitamininin tıpkı suda eriyen diğer vitaminler gibi beslenmeyle vücutta fazlalığının oluşması çok zordur. Vitamin hapları için de B1 toksititesi riskinin çok az olduğu bilinmektedir. B1 vitamini enjeksiyon yoluyla alınırsa fazlalığı oluşabilir ve toksik etki yaratabilir. Bu durumda terleme, sıcaklık hissi, nefes darlığı, deride mavimsi renk ve ölüm hissi gibi belirtiler ortaya çıkabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.