Sodyumun Faydaları ve Zararları

Sodyum Mineralinin Faydaları, Zararları, Görevleri, Eksikliği ve Fazlalığı:

Sodyum, potasyum ile birlikte hücre içi ve hücreler arası sıvı ve elektrolik dengesinin korunmasına yardımcı olur. Besinlerin hücre zarlarından geçişine yardımcı olarak hücrelerin beslenmesinde rol alır. Tüm vücut kaslarının kasılma işlevinde görev alır. Vücudun asit-baz dengesinin korunmasında ve sinir fonksiyonlarının sağlıklı bir şekilde çalışmasında rol oynar.

Böbrek yetersizliği ile uzun süreli kusma ve ishal durumları dışında eksikliği pek görülmez. Eksikliğinde mide bulantısı, baş dönmesi, halsizlik, tansiyon düşüklüğü, konsantrasyon bozukluğu ve kas krampları görülebilir. Terleme yoluyla da kayba uğradığından özellikle sıcak havalarda yeterli tuz tüketimiyle sodyum alımı sağlanmalıdır.

Aşırı tuz tüketimi sodyum fazlalığına neden olur. Ayrıca bazı böbrek rahatsızlıkları vücuttan sodyum atımını azaltabilir. Bu durumlarda vücut suyu tutar, ödem oluşabilir ve tansiyon yükselir. Sodyum fazlalığı potasyum kaybına da neden olur ve sodyum-potasyum dengesinin korunması için potasyum alımı arttırılmalıdır. Aşırı sodyum alımı inmeler ve yüksek kan basıncının en önemli nedenleridir. Fazla tuz tüketiminin günümüzün önemli sağlık sorunlarından olan mide kanseri, obezite, kemik erimesi ve böbrek hastalıklarıyla yakından ilişkili olduğu belirlenmiştir.

Besinlerin doğal yapısında bulunan sodyuma ilaveten yemeklere eklenen fazla miktardaki tuz ve sodyum içeren hazır besinlerin tüketimindeki artış sebebiyle pek çok kişi ihtiyacından fazla sodyum tüketir. Ülkemizde yapılan SalTurk adlı araştırma ile Türkiye’de kişi başına tüketilen günlük tuz miktarının 18 gram olduğu belirlenmiştir. Bu sonuca göre ülkemizde kişi başına tüketilen sodyum miktarı 7200mg’dir. Dünya Sağlık Örgütü’nü önerdiği günlük tuz miktarı 5 gram ve sodyum miktarı 2000mg’dir. Bu veriler ışığında tüketmemiz gerekenden en az 3 kat daha fazla tuz ve sodyum aldığımızı söyleyebiliriz.


Besinlerin doğal yapısındaki sodyum miktarları insan sağlığı açısından sorun teşkil etmez. Balıklar ve diğer deniz ürünleri ile yağlı tohumlar sodyum açısından zengin kaynaklardır. Tuz tüketimini ve sodyum içeriği zengin besinlerin tüketimini azaltmak ise sağlığınız adına atacağınız doğru bir adım olacaktır.  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.