Protein Nedir?

Protein nedir? 

Protein, eski Yunanca bir kelime olup anlamı “her şeyden önce” ya da “birincil” olarak tercüme edilebilir. İnsanlar da dahil olmak üzere hiçbir canlı proteinsiz bir yaşam sürdüremez. İnsan vücudunun her hücresinde protein bulunur. Kaslarda, deride, saçlarda, kanda, tüm organlarda, gözlerde, kemiklerde ve hatta tırnaklarda bile protein bulunur ve bunların hiçbiri proteinsiz olarak işlevlerini yürütemez. Hücre ve dokuların korunması, güçlenmesi, yenilenmesi, yıpranmış vücut hücre ve dokularının onarılması ve metabolizmamızın daha iyi çalışmasında protein görev alır. Vücutta sudan sonra en fazla bulunan madde proteindir. İnsan vücudunun %20’ye yakını proteindir.

Proteinin yapı taşı olan aminoasitler farklı türlerde, sayıda ve kombinasyonlarla bir araya gelerek farklı proteinleri oluştururlar. Doğada yüzlerce aminoasit bulunur ancak insan vücudu bunlardan 20 sini kullanır ve bu 20 amonoasitten 9 tanesi insan vücudu tarafından üretilemediği için besinler yoluyla alınması şarttır. Aminoasitler karbon, hidrojen, oksijen, nitrojen ve bazen de sülfür içeriğinden oluşurlar.

Besinlerdeki proteinler, sindirimle birlikte aminoasitlere ayrışır ve bu aminoasitler ihtiyaca göre farklı şekillerde bir araya gelerek yeniden proteinlere dönüşürler. İhtiyaçtan fazla alınan protein ise yağ ve karbonhidrata dönüşür. Proteinin bu dönüşme özelliği diğer besin ögeleri için geçerli değildir. Yani karbonhidratlar ve yağlar gerektiğinde protein olarak kullanılamazlar. Bu da besinler yoluyla yeterli protein alımının önemini ortaya koymaktadır.

Protein insan vücudu için 3 enerji kaynağından biridir. Protein, karbonhidrat ve yağ vücuda enerji veren üç ana besin ögesi olarak kabul edilirler. Protein ve karbonhidratların 1 gramı 4 kalori sağlarken yağların 1 gramı 9 kaloridir.

Protein ihtiyacı gerek hayvansal gerekse bitkisel kaynaklı besinler yoluyla sağlanabilir. Genel olarak hayvansal besinlerin protein içeriği daha zengindir. Ayrıca hayvansal besinlerden elde edilebilecek bazı aminoasitler bitkisel kaynaklı besinlerde bulunamayabilir. Vücudun ihtiyacı olan proteinin üretimi için et ve et ürünler, süt ve süt ürünleri ile iyi protein kaynağı olan bakliyatlar beslenmede bulundurulmalıdır. En iyi ve kaliteli protein kaynağı ise yumurtadır.



Günlük protein ihtiyacı kişinin yaş, cinsiyet, vücut ağırlığı ve vücuttaki kas yoğunluğu gibi farklı kriterlere göre değişiklik gösterir. Ortalama bir şey söylemek gerekirse günlük olarak vücudunuzun kilogram cinsinden ağırlığı kadar gram protein tüketmeniz doğru olacaktır. Yani 70 kg ağırlığında iseniz her gün 70 gram kadar protein tüketmelisiniz. Sporcularda bu miktar artan ihtiyaç sebebiyle daha fazla olmalıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.