Yemek Sonrası Ekmek Yemek Daha Sağlıklı

Yemek Sonrası Ekmek Yemek Daha Sağlıklı


Tükettiğiniz karbonhidratın miktarı ve tipi kan şekeri ve insülin düzeyleri üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Özellikle beyaz ekmek gibi basit karbonhidratlar vücuda girdikten sonra hızlıca şekere dönüşerek kan şekerinin ve dolayısıyla insülin düzeylerinin yükselmesine neden olur. Basit karbonhidratların fazlaca tüketilmesi kilo almaya ve uzun vadede metabolik sendrom, tip 2 diyabet ve obezite gibi önemli sağlık sorunlarına yol açmaktadır.

Karbonhidrat içeren besinlerin kan şekeri ve insülin düzeyleri üzerindeki bu olumsuz etkisini kırmak için bu besinlerin sınırlandırılması ve basit karbonhidratlar yerine kompleks karbonhidratların tüketilmesi önerilir. Bunun yanı sıra karbonhidratlar, protein ve yağ içeren diğer besinlerle bir arada tüketilerek kan şekerinde ani yükselmeler önlenebilir.

Ekmeği ne zaman ve ne ile yediğinize dikkat edin

Yeni bir pilot çalışmada tip 2 diyabet hastası ve fazla kilolu olan 5 kadın ve 6 erkeğe 55 gram protein, 68 gram karbonhidrat ve 16 gram yağ içeren ve toplamda 628 kalorilik bir öğün hazırlanmıştır. Hazırlanan bu öğün deneklere 12 saat süren açlık sonrasında verilmiş ve kan şeker ve insülin düzeylerine yemek başlangıcında ve yemekten 30, 60 ve 120 dakika sonra bakılmıştır.

1 hafta arayla aynı öğün deneklere yemek sırası 2 farklı şekilde verilmiştir. İlk haftaki çalışmada önce ekmek ve portakal suyu verilmiş,  15 dakika sonra tavuk, salata deneklere ikram edilmiştir.  2. haftaki çalışmada ise bunun tam tersi olarak önce tavuk ve salata, 15 dakika sonra ekmek ve portakal suyu ikram edilmiştir.

Çalışmanı sonuçlarına göre ekmek ve portakal suyu 15 dakika önce verildiğinde, sonra verilmesine kıyasla tokluk kan şekeri düzeylerini sırasıyla 30. dakikada %28.6, 60. dakikada %37.0, ve 120. dakikada 16.8 arttırmıştır. Serum insülin düzeylerinde de benzer bir tablo ortaya çıkmıştır.

Kapsamı oldukça dar olan bir çalışma olsa da yemekten önce ekmek yemenin kan şekeri ve insülin düzeylerini nasıl olumsuz etkilediğini göstermesi bakımından önemli bir araştırmadır. O halde sofraya oturduğumuzda elimiz önce ekmeğe gidiyorsa bunu durdurmalı ve ekmek yemek istiyorsak onu yemeği yedikten sonraya bırakmalı ya da en azından yemekle birlikte tüketmeye dikkat etmeliyiz. Böylelikle metabolik sendrom, tip 2 diyabet ve obezite başta olmak üzere pek çok kronik hastalığın gelişmesini engelleyebilir ya da bu sorunların ortaya çıkmasını yavaşlatabiliriz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.