Patlıcanın Faydaları Nelerdir?

Patlıcanın faydaları nelerdir?


Patlıcan ana yemekler, kızartmalar, mezeler ve hamur işleri gibi pek çok farklı şekillerde kullanılan ve genellikle çok sevilen sebzelerden biridir. Pek çok sebzenin ne kadar faydalı olduğuna ilişkin sayısız kaynakta bilgilere ulaşılabilir ancak bu kadar çok tüketilen patlıcanın faydaları her nedense o kadar dikkate değer bulunmaz. Oysaki patlıcan lezzetinin yanı sıra besin değerleri ve sağlığa faydaları sebebiyle de beslenmede bulundurulması gereken bir gıdadır.

Patlıcanın besin değerleri


Patlıcan, çok düşük kalorilidir ve 100 gramı sadece 20 kaloridir. Bununla birlikte bu miktarda patlıcan yaklaşık 1 gram protein, 4 gram karbonhidrat, 0.20 gram yağ ve 2.5 gram diyet lifi içerir. Bu miktardaki lif günlük ihtiyacın yaklaşık %10’unu karşılamaya yeterlidir. Patlıcan B grubu ve özellikle B1, B3, B5 ve B6 vitaminlerinden zengindir. Bu vitaminler besinler yoluyla alınan proteinlerin, karbonhidratların ve yağların metabolize olmasına ve vücutta enerjiye dönüşmesine yardımcı olurlar.

Patlıcanın besin değerinin önemli bir kısmı kabuğundadır. Patlıcanın kabuğuna mor rengini veren bir fitokimyasal olan antosiyaninlerin sağlık açısından pek çok yararı olduğuna ilişkin bilimsel veriler bulunmaktadır. Antosiyaninlerin kanser, yaşlanma, enflamasyon ve nörolojik hastalıklara karşı etkili olduğunu gösteren çok sayıda araştırma mevcuttur. Patlıcanın kabuğu aynı zamanda patlıcanın lif, potasyum, magnezyum ve diğer antioksidan bileşikler açısından en zengin yeridir ve bu sebeple yemek hazırlarken mümkünse kabukları soyulmadan kullanılmalıdır.

Patlıcanın faydaları


Patlıcanın da dahil olduğu sebze grubu besinlerin yeterli tüketiminin pek çok hastalık açısından risk azaltıcı etkisi olduğu bilinmektedir. Obezite, kalp hastalıkları, kanserler ve diyabet gibi çok önemli hastalıklar sebze tüketimi arttırılarak azaltılabilir. Patlıcanın faydalarına ilişkin çalışmalarda da benzer sonuçlar elde edilmiştir.


Patlıcan kalp dostudur.

Kalp sağlığı


Patlıcanda bulunan lif, potasyum, C vitamini, B6 vitamini ve fitokimyasalların kalp sağlığına iyi geldiği bilinmektedir. Patlıcana rengini veren antosiyanin adlı fitokimyasal maddenin kalp hastalıkları riskini azalttığına yönelik çok sayıda çalışma bulunmaktadır. Bir çalışmaya göre antosiyaninlerden zengin sebze ve meyveleri haftada en az 3 porsiyon tüketenlerin ayda 1 kez ya da daha az tüketenlere kıyasla kalp hastalıkları riski %34 azalmaktadır. Bir başka araştırmada ise antosiyaninden zengin besinlerin tansiyon düşürmede etkili olduğu gösterilmiştir.

Kolesterol


Araştırmalara göre patlıcan tüketimi yüksek kolesterol (LDL) düzeylerinin düşürülmesine yardım eder. Bu açıdan bakıldığında da kalp dostu bir besin olduğu söylenebilir. Patlıcanın içeriğinde bulunan klorojenik asit adlı bileşiğin Kötü kolesterolün düşürülmesinde etkili olduğu ve bu bileşiğin antimikrobiyal, antiviral ve antikanser özellik taşıdığı gösterilmiştir.

Kilo verme


Patlıcan düşük kalorisi ve yüksek lif içeriği ile kilo vermek isteyenler için ideal besinlerden biridir. Lifli besinler doygunluk hissinin daha uzun sürmesine yardımcı olarak da zayıflamaya katkı sağlar. Patlıcanı tüketirken yağda kızartmak kalorisini  oldukça arttırır, üstelik kalp sağlığı açısından da patlıcanı faydalı olmaktan çıkartır.

Kanser


Patlıcan, içeriğindeki antioksidanlar sayesinde hücreleri serbest radikallerin zararlı etkilerinden koruyarak kanser oluşum riskini azaltır. Özellikle patlıcanın içeriğinde bulunan antosiyaninler ve klorojenik asitin anti kanser etkisi bulunmaktadır. Laboratuvar ortamında yürütülen çalışmalarda antosiyaninin kanserli hücrelerin büyümesini önleyici etkisi olduğu gösterilmiştir.

Beyin sağlığı


Deney fareleri üzerinde yapılan bir çalışmada patlıcanın kabuğunda bulunan ve bir tür antosiyanin olan nasunin adlı maddenin beyin hücrelerinin hasara uğramasını önlediği tespit edilmiştir. Bir başka araştırmada ise antosiyaninlerin nöro-inflamasyonu önleyerek beyne kan akışını kolaylaştırdığı belirlenmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.