Vitaminlerin Faydaları Nelerdir?

Vitaminlerin faydaları nelerdir?


Vitaminler; protein, karbonhidratlar ve yağlar gibi vücuda enerji veren makro besin ögelerinden değildir. Minerallerle birlikte mikro besin ögeleri grubunda yer alır. Vitaminler vücutta az miktarlarda bulunur. Buna karşın vücudun işleyişinde vazgeçilmez görevleri ve buna bağlı olarak ta faydaları vardır. Pek çok hastalığın önlenebilmesi için yeterli vitamin alımı şarttır.

Vitaminler yağda ve suda eriyen vitaminler olarak iki ana gruba ayrılırlar. B grubu vitaminlerle C vitamini suda eriyen vitaminlerdir, diğerleri yağda erirler. Suda eriyen vitaminler vücudun her bir noktasına kan dolaşımı aracılığıyla ulaşır. Vücutta depolanmadıkları için günlük olarak ihtiyaç kadar alımları çok önemlidir. Yağda eriyen vitaminlere kıyasla pişirme işlemi sırasında büyük ölçüde kayba uğrarlar. Yağda eriyen vitaminler ise yağ hücrelerinde depolanırlar. Depolandıkları için günlük alımları daha az önemlidir.

Vitaminlerin faydaları aşağıdaki bölümde her bir vitamin için ayrı olarak tanımlanmıştır.

A vitamini


Antioksidandır. Vücudu toksin maddelerin zararlı etkilerinden korur, kanser riskini azaltmaya ve erken yaşlanmayı önlemeye yardımcı olur. Göz sağlığı için faydalıdır. Özelikle yaşlanmaya bağlı görülen makula dejenerasyonuna karşı koruma sağlar. Hücre ve dokuların gelişiminde rol alır ve bu sebeple büyüme ve gelişme döneminde yeterli alımı önemlidir.

B1 vitamini


B1 vitamini enerji metabolizmasında görev alır. Yani protein, karbonhidrat ve yağların enerjiye dönüşmelerinde rol oynar. Kalp hastalıklarından korunmaya yardımcıdır.

B2 vitamini


Enerji metabolizmasında görevlidir. Eksikliği katarakta, cilt kuruluğuna ve pullanmaya neden olur. Sinir sistemini destekler.

B3 vitamini


Enerji metabolizmasında rol oynar. Enzimlerin oluşumunda rol alır. Hafızayı güçlendirir. Eksikliği zihin bulanıklığı, yüksek tansiyon, baş ve karın ağrısı yapabilir.

B5 vitamini


Tıpkı diğer B grubu vitaminler gibi enerji oluşumuna yardımcı olur. Eksikliği cilt bozuklukları ve saçlarda ağarmaya neden olur.

B6 vitamini


Vücutta serotonin yani mutluluk hormonu seviyesinin yükseltilmesine yardımcı olur. Depresyonu önler. Enfeksiyonlarla mücadeleye yardımcı olur. Eksikliğinde sinirler hasara uğrar, depresyon ve mide bulantısı oluşabilir.

B7 vitamini


Biotin olarak ta bilinir. Enerji metabolizmasında rol oynar. Eksikliği halsizlik ve depresyona neden olabilir. Saç, cilt ve tırnak sağlığı için faydalı bir vitamindir.

B9 vitamini - Folik asit


Folik asit ya da folat hücrelerin oluşumunda rol alır. Kalp hastalıkları ve anemiden korunmaya yardımcı olur. Eksikliğinde spina bifida gibi doğumsal kusurlar ve büyümede gerilik oluşabilir.

B12 vitamini


Kırmızı kan hücrelerinin yapımında görev alır. Enerji oluşumunda rol oynar. Yorgunluk, anemi ve hafıza yetersizliğine karşı yeterli B12 alımı önemlidir. Hayvansal besinleri tüketmeyenler ya da az tüketenlerde eksikliğine sık rastlanır.

Kolin


B grubu vitaminlerden kolin beyin ve hafıza üzerinde etkilidir, sağlıklı beyin fonksiyonları için gereklidir.  Kolesterol ve trigliseridin düşürülmesine yardımcıdır. Bazı kanser türlerine karşı koruma sağlar.

C vitamini


Yara ve kesiklerin iyileşmesine yardımcıdır, bağışıklık sistemini destekler, damarların yapısını güçlendirir ve kalbi korur.  Antioksidan bir vitamindir, kanserler başta olmak üzere pek çok hastalığın önlenmesine yardımcı olur. Yaşlanmayı geciktirir.

D vitamini


Kemikler ve dişler için gereklidir. Vücutta kalsiyum emilimini arttırır. Eksikliği kemik erimesine neden olur. Özellikle yaşlılıkta yeterli alımı çok önemlidir.

E vitamini


E vitaminine ilişkin çok sayıda araştırmaya göre kanser, kalp hastalıkları ve alzheimer gibi pek çok hastalığa karşı koruyucu rolü bulunmaktadır. Antioksidan bir vitamindir. Serbest radikallerin zararlı etkilerinden vücudu korur.

K vitamini


Kanın pıhtılaşmasını sağlar. Eksikliğinde dişeti ve burun kanamaları görülebilir. Kemik sağlığının korunmasına yardımcı olur. Enerji oluşumunda rol alır. Aşırı adet kanamaları ve adet ağrılarını önlemeye yardımcıdır. Böbrek taşı önlemede de etkilidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.