Rokanın Faydaları Nelerdir?

Rokanın faydaları nelerdir?


Roka, turpgiller ailesinin tıpkı diğer üyeleri olan turp, karnabahar, lahana ve brokoli gibi sağlık için çok sayıda faydaları olan bir bitkidir. Akdeniz coğrafyasında doğal olarak yetişen roka bölge ülkelerinin mutfaklarında yaygın kullanıma sahiptir. Rokanın faydaları arasında kanser önleme, kan basıncını düşürme, kemikleri ve beyin sağlığını koruma dikkat çekmektedir.

Rokayı bazı insanlar acımsı tadı sebebiyle pek sevmezler ama ben rokayı oldum olası çok severek tüketirim. Roka içeren salatalar favorimdir, hatta roka, sarımsak ve yoğurdu karıştırıp üzerine sızma zeytinyağı ve biraz acı biber gezdirerek yaptığım harika mezeye de bayılırım. Yazının devamında okuyacaklarınızdan sonra hala rokaya burun kıvırıyorsanız elbette sizin bileceğiniz bir şey ama eminim ki siz de ona beslenmenizde daha fazla yer vermenin yollarını arayacaksınız.

Rokanın besin değerleri


100 gram roka sadece 25 kaloridir. Düşük kalorisine karşın besin örüntüsünün şaşılası zenginliği ile dikkatleri üzerine toplayan bir sebzedir. 100 gram roka günlük K vitamini ihtiyacının %90’ını, A vitamini ihtiyacının %80 ini, folik asit ve C vitamini ihtiyacınınsa %25 ini karşılamaktadır. Ayrıca kalsiyum ve demir minerallerinden de oldukça zengindir.

K vitamini kalsiyum emilimini arttırarak kemik sağlığını korur, kemik erimesi riskini azaltır. A ve C vitaminleri antioksidan vitaminlerdir, vücudun bağışıklık sistemini güçlendirir ve kanserden korunmaya yardımcı olurlar. Folik asit ise beyin sağlığı ve özellikle yaşlılıkta görülen bilişsel gerilemeye karşı etkilidir.

Bunlara ek olarak roka, B grubu vitaminler olan tiamin, riboflavin, niasin, pridoksin ve pantotenik asit açısından da zengindir. B grubu vitaminler vücutta enzimatik ve metabolik faaliyetlerin sürdürülmesini sağlarlar.



Rokanın faydalarına ilişkin bilimsel veriler


Sebze ve meyve ağırlıklı beslenmenin pek çok hastalığa karşı etkili olduğu bilinmektedir. Roka gibi bitkisel besin kaynaklarını tüketmek obezite, kalp hastalıkları ve diyabet gibi hastalıkların riskini azaltır, enerjiyi arttırır ve kilo vermeye yardımcı olur.

Kanser


Turpgiller ailesindeki bitkilerde bulunan sülfür bileşikler ve özellikle sülforofanın kanser önleyici etkileri uzun zamandır araştırmalara konu olmuş ve akciğer ve kolon kanseri başta olmak üzere pek çok kanser türüne karşı koruyucu etkileri olduğu belirlenmiştir (1,2).

Kemik erimesi


K vitamini eksikliğinin kemik sağlığını olumsuz etkilediği ve özellikle kadınlarda kalça kırığına neden olabileceği bilinmektedir (3). Beslenmede yeterli K vitamini olması sayesinde besinlerdeki kalsiyum daha iyi emilir ve idrar yoluyla kalsiyum atılımı azalır. K vitamini dışında kalsiyum açısından da zengin oluşu sebebiyle güçlü ve sağlıklı kemikleri için roka harika bir besindir.

Diyabet


Yeşil yapraklı sebzelerde bulunan alfa lipoik asitin diyabet hastalarında glikoz düzeylerini düşürdüğü, insulin duyarlılığını arttırdığı ve strese bağlı oksidatif değişimleri önlediği araştırmalarda gösterilmiştir. Alfa lipoik asit diyabetiklerde görülen nöropati riskini de azaltmaktadır (4).

Ülser


Farelerde yapılan deneyler sonucunda, muhtemelen içeriğindeki antioksidan bileşikler sebebiyle sindirim sistemi ülserine karşı etkili olduğu belirlenmiştir (5).

Afrodizyak


Fareler üzerinde yapılan bir çalışmada roka yaprağı özünün farelerde testosteron düzeylerini ve sperm aktivitelerini arttırdığı belirlenmiştir (6). Rokanın afrodizyak etkisi geleneksel tıpta kabul görmektedir.


Egzersiz ve atletik performans


Uzun süre dayanıklılık gerektiren sporlarda nitrat takviyensinin performans arttırıcı etkisi olduğu belirlenmiştir. Bir araştırmada yüksek miktarda nitrat içeren pancar suyu verilen bisiklet sporcularında 4 km ve 16 km mesafelerde daha iyi zamanlamalar elde edilmiştir (7).
Roka nitrat açısından en iyi kaynakların başında gelmektedir.

Öneriler ve Uyarılar


Rokanın faydalarından en üst düzeyde yararlanmak için tazeliğini yitirmemiş olması ve çiğ olarak tüketilmesi gerekmektedir.

Eğer kanı sulandıran bir ilaç kullanıyorsanız, roka gibi K vitamininden zengin besinler sınırlı tüketilmelidir. Alınan fazla K vitamini kanın pıhtılaşmasına neden olur.

Rokayı sebze suları içine katacaksanız bekletmeden için. Uygun olmayan koşullarda bekletilen roka suyundaki nitrat, nitrite dönüşür ve sağlık açısından fazla nitrit alımı sakıncalıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.