Narın Faydaları Nelerdir?

Narın faydaları nelerdir?


Nar, dünyanın bilinen en eski meyvelerinden biridir ve ana vatanı olan Avrasya’da bereket, sağlık ve güç simgesi olarak kabul edilir. Nar, kutsal kitaplarda da adından en çok söz edilen besinlerden biridir. Narın sert kabuğunun altında bulunan kırmızı taneler bekleyebileceğinizin çok üzerinde faydaları ile vücudumuz için tam bir besin deposudur. Narın faydalarına ilişkin okuyacağınız aşağıdaki bilgilerden sonra alışveriş listenize narı daha sık ekleyeceğinize eminim.

Narın besin değerleri

Narın Faydaları

Nar lif, vitamin ve mineral zengini bir besindir. Pek çok popüler meyveden daha fazla lif içerir. Örneğin 1 orta boy narda 11 gram lif bulunur ki bu 1 orta boy muzda bulunan lif miktarından 2 kat fazladır. 1 orta boy nar tüketerek günlük lif, C ve K vitaminleri ihtiyacınızın yaklaşık yarısını karşılamış olursunuz. Ayrıca 1 nar günlük folat ihtiyacınızın %24’ünü, bakır ihtiyacınızın %20’sini, potasyum ihtiyacınızın %17’sini ve manganez ihtiyacınızın %15'ini karşılar. Nar ayrıca E, B1, B2 ve B6 vitaminleri ile demir, fosfor, magnezyum ve çinko gibi minerallerini de içerir. 1 orta boy narda 130 kalori bulunmaktadır. Çekirdekleri tüketilmediğinde kalori miktarı 105’e düşer çünkü bu çekirdeklerde faydalı yağlar bulunur. Nar çekirdekleri narın lif ve protein yoğunluğunu da bünyesinde barındırır.

Nar ile ilgili araştırmalar ve narın faydalarına ilişkin veriler

Cilt kanserinden korunma ve cilt güzelliği
2009 yılında yapılan bir araştırmaya göre nar suyu ve yağı cildimizi solar radyasyondan koruyor. Yani güneşe aşırı maruz kalmaya bağlı görülen cilt kanserlerine karşı etkili oluyor. Araştırmacılar nardaki antosiyanin ve tanenler adlı fitokimyasalların antioksidan ve anti tümör etkilerinin bunu sağladığını düşünmekteler. Bu fitokimyasallar aynı zamanda yaşlanma karşıtı etkiye sahipler ve Alzheimer gibi dejeneratif hastalıkların oluşumunu engellemede rol oynarlar.

Bir başka çalışmada ise deriye nar ekstresi sürülmesinin, deri tümörlerine karşı koruyucu olabileceği bildirilmiştir.

Nar tüketimi deride elastin ve kolajen üretimini sağlayarak cildi yumuşatır, genç ve güzel görünmenize yardımcı olur.

Narın Antioksidan Gücü ve Diğer Kanserler
Antioksidanlar hücrelerimize saldıran serbest radikallerin olumsuz etkileri ile mücadele eden moleküllerdir. Hücrelerin anormalleşerek tümör oluşma riskini ve hücre yıkımını azaltır. Antioksidan içeren yiyeceklerle beslenenler daha sağlıklı ve yaşlılık etkilerinin azaldığı bir yaşam sürdürebilirler.

Türkiye’de yetiştirilen bazı meyvelerin (elma, ayva, üzüm, armut ve nar) antioksidan aktivitelerini belirlemek üzere yapılan çalışmada, narın % 62.7 ile en yüksek antioksidan aktiviteye sahip olduğu, bunu ayva (% 60.4),üzüm (% 26.6), elma (% 25.7) ve armutun (% 13.7) izlediği tespit edilmiştir. Bir başka çalışmada, ABD’de marketlerde satılan nar suyuyla birlikte elma, vişne, portakal, açai, üzüm, kızılcık ve ahududu meyve suları ile kırmızı şarap ve buzlu çayın antioksidan etkileri araştırılmış. Bu içeceklerin eşit miktarlarının antioksidan etkileri ölçülmüş. Nar suyunun diğer içeceklerin hepsinden en az %20 daha fazla antioksidan etkiye sahip olduğu raporlanmıştır. Yapılan çalışmalar nar çekirdeğindeki antioksidan bileşiklerin prostat, meme, kolon, akciğer ve deri kanserine karşı etkili olduğunu ortaya koymuştur. Bu çalışmaların nar çekirdeği üzerine yoğunlaşması narın çekirdekleri ile birlikte tüketilmesinin önemini işaret etmektedir. 

Kemik sağlığı
Nar suyunda bulunan enzim inhibitörleri kıkırdakların korunmasına yardımcı olur.  Kıkırdak dejenerasyonunu önleyerek orteoartrit riskni azaltır.

Anemi
Nar, yüksek demir içeriği ile kanda hemoglobin seviyelerini yükselterek anemi riskini azaltmaya yardımcı olur.

Tansiyonu ve LDL’yi düşürür

Yüksek kan basıncı(tansiyon), kalp krizi riskini arttıran en önemli etkenlerden biridir. Bilimsel çalışmalarda nar suyunun kan basıncını düşürdüğü ve damar tıkanıklığını (ateroskleroz) önlediği bulunmuştur. Bir yıl süren bir çalışmada nar suyu verilen kişilerin kan basıncının%12, damar plaklarının %30 azaldığı tespit edilirken, nar suyu verilmeyen kişilerde damar plaklarının %9 arttığı görülmüştür. Narın, içeriğinde bulunan antioksidanlar ve diyet lifi sayesinde kandaki kötü kolesterolü(LDL) düşürür. Kötü kolesterolün damarlarda tıkanıklıklar oluşturmasını önler. Bu özelliğiyle damar sertliğine karşı koruyucu ve damar esnekliğini artırıcıdır.

Bağışıklık sistemini korur

Narın yararlarından biri de bağışıklık sisteminizi güçlendirerek soğuk algınlığı gibi enfeksiyon hastalıklarına karşı koruyucu etki göstermesidir.

Sindirim sitemini destekler
Nardaki besin ögeleri antibakteriyel özellikteki enzimlerin salgılanmasına yardımcı olarak hemoroid, bağırsak parazitleri ve mide bulantısı gibi sorunların giderilmesine yardımcı olur. Nar içeriğindeki lif sayesinde sindirim sistemini düzenler ve ishali giderir. 

Kilo kontrolüne yardımcı
Nar doğal bir enerji kaynağıdır, içeriğindeki besin ögeleri sayesinde vücudu temizler ve yüksek lif içeri ile de kilo kontrolüne yardımcı olur.

Nar tüketimine ilişkin bilgiler

Tüm meyveler gibi narı da tüketmenin en doğru ve besleyici şekli doğal haliyle tüketmektir. Nar, buzdolabında besin değerini kaybetmeden 2 ay süresince saklanabilir. Meyvelerin organik olanlarını bulmak ve tüketmek en sağlıklısı. Nar alırken cüssesine göre en ağır, parlak ve pürüzsüz kabukları olanları tercih etmelisiniz. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

UYARI

Faydalar.blogspot.com'da yer alan bilgiler bilimsel çalışmalar ve geleneksel tedavi yöntemlerinden derlenmekle birlikte herhangi bir hastalığı tanı, tedavi, bakım ve önlenme amacı taşımamaktadır. Buradaki bilgiler doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Okuduğunuz içerikler ile ilgili bilgi, deneyim ya da sorularınızı yazıların altnda bulunan yorum bölümüne yazarak katkıda bulunmanızdan mutluluk duyarız.